Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Telemark

Den kulturelle skolesekken Telemark

Postadresse: Telemark fylkeskommune, pb. 2844, 3702 Skien

Besøksadresse: Fylkeshuset, 3706 Skien

Telefon:

Antall produksjoner: 56

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

Aldri bare et kult bilde V20

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Løgn, fiksjon og forestillingsevne. Klasseromsbesøk med en designer og en billedkunstner. Begge arbeider profesjonelt med visuelle uttrykk.

Alice i eventyrland V20

Scenekunst, Trinn: 1-7
Et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg! Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling som spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk.

Alt for vitenskapen V20 (Grenland Friteater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
ALT FOR VITENSKAPEN!Historia om Kristian BirkelandDette er teaterforestillingen om den geniale forskeren som gjorde industrieventyret Norsk Hydro mulig, men som nesten ble glemt etter sin død. Ikke mange kjenner til det spennende og fargerike dramaet og den tragiske skjebnen hans. ”De uvanlige hendelsene i denne historien har faktisk funnet sted, og personene som er skildret, har faktisk levd”, skriver biografen Lucy Jago.Vi tar tilskuerne med på denne reisen fra en fjelltopp i Finnmark, via universitetet i Oslo og en fabrikkhall på Notodden til ørkenen i Egypt. Vi blir dratt inn i handlingene og får være tett på Birkelands banebrytende eksperimenter.ALT FOR VITENSKAPEN! skal spilles for både ungdom og voksne og blir full av action, dramatikk, humor og store følelser. Den gjør bruk av ild, røyk, videoinstallasjoner og lyseffekter og får et lydspor med industristøy og nyskrevet musikk. Under teaterfestivalen 2016 i Porsgrunn ble forestillingen spilt i spennende omgivelser på industriområdet på Herøya.

Anima V20

Musikk, Trinn: 1-7
Anima, betyr sjel på latinsk. Ordet klinger fint i øret, og det handler om tanker og følelser. Vi er alle forskjellige, med ulike tanker og følelser. I denne konserten kombineres mye forskjellig musikk i en form som nettopp kan gi rom for forskjellige tanker og følelser. Fiolinisten Catharina Chen regnes som en av de mest lovende unge, norske utøvere innen klassisk musikk. Hun har vært solist med alle de store norske orkestrene, samt orkestre i både Kina og USA. Hun er, som tidenes yngste, orkesterleder ved Den Norske Opera & Ballett. Nå kommer hun snart til skolen din!Som utøver har hun spilt på ulike plattformer, alt fra Arena di Verona med titusener av tilskuere til en liten gymsal med fem i salen. Dette sier hun om å spille for barn og unge: ”Gjennom mitt liv og yrke har jeg også i snart 7 år spilt en del skolekonserter rundt om i landet og fått lov til å vokse og lære meg selv å kjenne som kunstner. Barn er ufiltrerte, de er ærlige og de gir full tillitt til rommet og oss kunstnere. Derfra skapes øyeblikkene. Jeg kaller barna for 'raw', nettopp fordi de lever i nuet”Med musikken i fokus, og med hver enkelt elevs energi og tilstedeværelse, blir konserten unik i form av at hun spiller på elevenes energi. Slik er også elevene med på å forme konserten. Forberedelse til konserten
  • La elevene få informasjon om konserten gjennom å se videoteaseren i øverst på denne siden før besøket. 
les og hør mer om Catharina: Catharina Chens på OpearenSe Catharina fortelle om å være konsertmester i OperaorkesteretCatharina Chen & Camilla Kjøll - Waltz by Shostakovich

Appelsinia litteraturfestival H19

Litteratur, Trinn: 3-9
I Skien har vi en litterær arv å ivareta, arven etter Henrik Ibsen. En god måte å gjøre det på er å formidle ny norsk litteratur og holde den levende gjennom inspirerende møter mellom leser og forfatter. På Appelsinia litteraturfestival får barn og unge oppleve de gode historiene; de som beveger, de som smeller, de som velter og de som bare er, og de som varer lenge.Les om Appelsinia på Skien kommune sine sider: www.skien.kommune.no/appelsiniaLes om forberedelser her!NB! Torsdag 12.september arrangerer vi en "festival i festivalen", nemlig Appelsinia UNG for 9.trinn og ca. 200 elever fra videregående skole. Appelsinia UNG starter først kl.12 og varer til kl.18. Denne forskyvningen av skoledagen er avklart med oppvekstsjef Grete Gjelten.Først får klassene en ordinær formidling(se turnéplanen), deretter går de videre på en workshop(enten kl.13:30 eller kl.15). Klassene velger mellom følgende workshops:Skrivekurs - Arne SvingenDans/hip hop - Rohan R. PrabaharanDans/hip hop - Raid Al-IdaniTekst og ball - Michael StilsonSlampoesi - Marius AbrahamsenRollespill og bok - Ørjan KarlssonInstapoesi - Aleksander FalloKrøll og strek(illustrasjon) - Tor Erling NaasStomp(rytme) - Stig SjøstrømMer informasjon om workshopene og påmeldingsskjema sendes direkte til skolene i begynnelsen av juni. Vi vil så langt som mulig prøve å etterkomme ønsken. Bekreftelse på tildelt workshop-plass ssendes skolene uka før Appelsinia.Elevene kan dessuten oppsøke en drop-in-formidling med noen av festivalforfatterne, når de ikke er på workshop. Dette er valgfritt og opp til hver enkelt elev å avgjøre, og det er ingen påmelding. Det er begrenset med plass og "førstemann til mølla"-prinsippet gjelder.Fra kl. 14-16 serverer kokkelærlingene gratis mat til festivalungdommen. Klassene får tildelt matbonger etter første formidling.Kl.16 opptrer lokale artister på utescenen i parken og kl.17 avsluttes det hele med en konsert med Akeem!!Navnet Appelsinia har forresten sitt opphav i Ibsens stykke "Bygmester Solness", hvor byggmesteren lover å skape et kongerike til den unge jenta Hilde Wangel - hun skulle få bli prinsesse i Appelsinia.
Forfatterne og de bøkene de tar utgangspunkt i på Appelsinia 2019:Tirsdag og onsdagArne Svingen: Agent Griff m.fl. (3.trinn)Jørn Lier Horst og Hans J. Sandnes: Detektivbyrå nummer 2 (3.trinn)Line Baugstø: Sofie og Nadia (3.trinn)Camilla Kuhn:  (3.trinn)Marit Nicolaysen: Svein og Rotta + Rotter (3.trinn)Heidi Linde: Olivia liv: Annenhver uke (5.trinn)Bobbie Peers: ​​​​​​​Luridiumstyven (5.trinn)Marius Molaug: Verdens verste-serien (5.trinn)Andreas Iversen:​​​​​​​ Edvard Rubikons mysterier (5.trinn)Lene Ask: ​​​​​​​Mai og Juni(Mysteriet Mai-serien) (5.trinn)
TorsdagAnette Munch: Dropout (9.trinn)Agnar Lirhus: ​​​​​​​Ellers er jeg ikke noe menneske (9.trinn)Marta Breen: ​​​​​​​Kvinner i kamp (9.trinn)Michael Stilson: ​​​​​​​Bare spille ball (9.trinn)Liv Guldbrandsen: ​​​​​​​Papirfly (9.trinn)Arne Svingen: Alt jeg skylder deg er juling (9.trinn)Bjørn Ingvaldsen: ​​​​​​​Far din (9.trinn)Ørjan Karlsson:  (9.trinn)
FredagArne Svingen: ​​​​​​​En himmel full av skyer (7.trinn)Ørjan Karlsson: Bifrost-serien (7.trinn)Agnar Lirhus: Ellers er jeg ikke noe menneske (7.trinn)Audhild Solberg: ​​​​​​​Den svartkledde jenta (7.trinn)
Liv Guldbrandsen: ​​​​​​​Papirfly (7.trinn)M. Stilson: ​​​​​​​Bare spille ball (7.trinn)Bjørn Ingvaldsen: ​​​​​​​Far din (7.trinn)

AWESOMNIA H19/V20

Musikk, Trinn: 8-10
- Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.
Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.
- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening. Awesomnia består av beatboxer Beatur fra Island og Nick Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv, smooth og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.Følg hjertet ditt og aldri la frykten stå i veien for deg og dine drømmer! Faller du må du reise deg opp..så lykkes du tilslutt!Awesomnia.
- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap, men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!! 
- Frøya Kulturskole

BRIKKEDILLA - Vev eit band med brikkevev! H19/V20

Kulturarv, Trinn: 7
Vev eit band med brikkevev er ein produksjon som gjev elevar på 6. og 7. trinn ei innføring i brikkevev – ein bandvevteknikk med røter attende til forhistorisk tid. I vikingtid og mellomalder nådde teknikken eit høgdepunkt, og han er framleis i levande tradisjon i Noreg. Dette gjeld spesielt i Aust-Telemark, der brikkevovne band blir bruka til bunaden. Det breie midjebandet til beltestakken er t.d. vove med brikker. Med brikkevev kan ein veve flotte og kompliserte mønster, og somme av desse har etter gamal folketru hatt symbolsk og vernande innhald.Sjølve vevteknikken er enkel, kan brukast til mykje forskjellig og kan utførast med enkle reiskapar. Ein brukar gjerne firkanta brikker av papp, med hol i kvart hjørne. Ein trær renningstrådar i hola etter eit mønster framstilt som koordinatsystem, slik elevane kjenner det frå matematikktimane. Her er det i utgangspunktet stort rom for fantasifulle effektar med garn og fargar. Men i dette programmet får elevane utdelt ei ferdig ullgarnsrenning som dei sjølve skal træ i brikkene. Elevane får øving i å bruke reiskapar i samspel med eigen kropp. Både sitjestilling, handgrep, fingertuppkjensle og synet må brukast medvite. Dei må gjere ting i rett rekkjefylgje og arbeide konsentrert, dersom bandet skal få den breidda dei ynskjer og bli jamt. Dei må både vurdere og justere teknikken undervegs. Til gjengjeld får dei oppleve gleda av å "flyte" med i arbeidsrytmen og gløyme tid og stad, og ikkje minst av å sjå eit mønster vekse fram. Etter kvart som dei meistrar teknikken, vil dei kunne komponere eigne motiv og effektar i vevflata. Elevane får òg lære korleis ein kan avslutte og pynte det ferdige arbeidet.Det å kunne fordjupe seg i langsam skaping med hendene på denne måten, representerer ein kjærkomen kontrast til den digitale og hurtig omvekslande kvardagen elevane vanlegvis er omgjevne av.Produksjonen har stor appell både for jenter og gutar.  Og alle greier å få til eit konkret resultat: Eit fint band, som dei får med seg heim.

​​​​​​​Bandet elevane lagar kan t.d. brukast til nykelring, hårband, panneband, bokmerke, armband eller liknande.

Brune H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune – superhelten som ikke er redd for noen ting. 

Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelttimene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.VINNER AV HEDDA-PRISEN 2017 FOR BESTE BARNEFORESTILLING.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.

Byplansjefene H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Byplansjefene Utstillingen ”Byplansjefene” lar barn leke med et enkelt og pedagogisk byggesett som får dem til å reflektere rundt våre bygdeomgivelser.
Hva er en god by? Hvorfor ser byene ut slik som de gjør? Hvordan burde de ha vært? Utstillingen er et spennende og interessant hjelpemiddel på veien mot de definerte målene for forståelse av arkitektur i læreplanen.
Gjennom prosjektering og utprøving får elevene en dypere forståelse for byplan og arkitektur, der de selv trer inn i rollen som byplansjefer. Elevene vil tilegne seg kunnskap om, og reflektere rundt byer, gater, plasser og bygninger med forskjellige funksjoner.
De vil få en større kulturell, samfunnsmessig og formal forståelse av våre bygdeomgivelser,  som igjen vil åpne opp for viktige diskusjoner som pågår i samfunnet elevene selv er en del av.

Charlie Chaplin & det 20.århundret H19/V20

Film, Trinn: VG1-VG3
Charlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene, og flere av filmene hans er gjengangere når filmhistoriens beste filmer kåres.Men Chaplin var så mye mer enn en mann som fikk våre beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å tale svake gruppers sak, til å kommentere samfunnsutviklingen, til å advare mot farlige strømninger han så rundt seg og til å forfekte verdier som solidaritet og nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet, verdier som alle stod under press i Chaplins levetid.I den 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Nick Hegreberg publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv, i spedd klipp fra en rekke av hans viktigste filmer. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag.

Danseworkshop med Absence crew V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Danseworkshop med Ole Petter Knarvik, Daniel Grindeland, Hans Kristian Fjeld Andersen og Christopher Bottolfsen fra Absence crew.«Vi har spilt Askeladden for over 350 000 barn og unge og vi ser så utrolig mye danseglede alle steder vi drar. Absence ønsker nå å kunne reise rundt og holde workshops for å gi alle danseglade barn og ungdom en sjanse til å lære seg dette. Vi jobber for at hver og en skal få en opplevelse av mestring og utvikling, og vi skal fremme glede, spenning og utfordring.Vårt fokus er at alle elevene, store og små, de tøffe og sjenerte skal føle at de er i samme båt og gjennom dans vil vi gi de en følelse av samarbeid og tilhørighet. Gjennom timen må elevene motivere og hjelpe hverandre for å skape et sterkere fellesskap. Vi tar rett og slett elevene med på en spennende, aktiv og lærerik dansetime spekket full av glede og samhold».

De voksne (NB! OVERRASKELSE FOR ELEVENE!) H19/V20

Scenekunst, Trinn: 5-7
Fire merkelige mennesker stormer inn i klasserommet. De sier de er kommet for å «sprenge farger inn i hjernene deres» for å hjelpe dere, og de har dårlig tid. Samtidig, på ungdomsskolen: To venner har begynt på første skoledag i den nye klassen. Den ene sliter med å finne seg selv og sin plass i det sosiale hierarkiet på skolen. Den andre har bare én eneste venn og har det vanskelig hjemme. Han har også en konspirasjonsteori om at alle voksne har et virus på hjernen og prøver å overta jorda.Samtidig, i Mexico: En hel skoleklasse drar til Månen, der de finner ut at månefolket tror at jorda er laget av gelé. Eller kanskje ikke. Kanskje det skjer noe helt annet. Det er ikke så farlig."De Voksne" er et improvisert barneskuespill som går rett inn i barnas virkelighet, klasserommet, og insisterer på at håp, drømmer og fantasi er helt på ekte.Forestillingen er basert på Fredrik Høyers bok «De Voksne».

Det Andre Teateret kommer! V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Det Andre Teatret kommer!
Drømmer du om å se en action-film som handler om deg og Tae Kwon Doe-treninga di?
Drømmer du om en romantisk komedie der en gutt blir smittet av et virus i naturfagstimen og dør, men elsker kjæresten sin gjennom tid og rom?
Eller vil du se et Ibsen-stykke basert på matteboka di? Eller en musikal om hvorfor du ikke liker gym?

Check-check-check og check.

I «Det Andre Teatret kommer!» lager skuespillerne teater ut ifra dine forslag og ønsker. Alt kan bli teater!

Det kunne vært deg - Om valg, rasisme og fake news i Telemark under 2. verdenskrig V20

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Konsentrasjonsleirer, tyske soldater, jøder, Quisling og sult. Dette er knagger mange av oss har på 2. verdenskrig.
Norge ble okkupert av Tyskland 9. april 1940, og det ble etablert tyskerleirer flere steder i landet. Telemark og Grenland hadde mange leirer, blant annet var det vi nå kjenner som Herkules en strengt voktet tyskerleir.

Men hva vet vi egentlig om alle de enkeltskjebnene som bodde og virket i vår region? Vi forteller historiene til tre enkeltpersoner med bakgrunn i sentrale temaer: valg, fake news og rasisme.

Nora Gulbransen var alenemor og sjefsdesigner på Porsgrund Porselænsfabrik. Hun elsket tysk mote og hadde drømmejobben. I 1940 ble bestillingene og oppdragene brått endret. PP produserte nå enorme mengder porselen med hakekors til tyske kompanier og leirer rundt om i Norge. Hvilke valg sto Nora ovenfor? Hadde hun egentlig noe valg?

Carl P. Wright var høyrepolitiker og tidligere ordfører i Porsgrunn. I 1940 ble all norsk presse okkupert og det var kun nyheter godkjent av de tyske styresmaktene som ble distribuert. Carl kjente på et samfunnsansvar som politiker, og ønsket å dele nyheter om tingenes faktiske tilstand. Han ble redaktør for den illegale avisen «Alt for Norge». Dette var en svært alvorlig handling og kunne potensielt straffes med fengsel og tortur. Hva risikerte Carl ved å skrive illegale aviser? Hva drev han?

Sigurd Becker var jøde og bodde med familien sin i Skien. Jødene var tyskernes fremste fiende og største hatobjekt. Hvordan lever man et liv med hat? Kunne Sigurd komme seg unna tyskere? 

Elevene blir ledet inn i datidens realitet gjennom historier og rollespill og skal forsøke å forstå historien med dagens øyne.Det kunne vært deg.

Det var en gang H19

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Skulpturen Det var en gang appellerer til undring, fabulering, eventyr og fortellinger. Det kan være historier, eventyr og fortellinger vi kjenner eller at vi får lyst til å lage våre egne historier med utgangspunkt i kunstverket. Det var en gang er et tredimensjonalt verk og betraktes som skulptur. Ofte blir skulptur kalt et tredimensjonalt bilde. Bilde og skulptur har felles formale elementer som f.eks farge, linje, tekstur og lys/skygge. Det sentrale ved skulptur er at det er et reelt volum og at det virkelige rom blir tatt i bruk.

Dette livet eller det neste V20

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Et besøk av Ishaq Ahmed og forfatteren Demian Vitanza sammen åpner for sterke samtaler og møter på flere plan.
Hva er det som gjør at en ung mann fra Østfold radikaliseres og reiser for å delta i den syriske borgerkrigen? I Dette livet eller det neste møter vi «Tariq» (Ishaq Ahmed), som forteller om sin oppvekst og om savnet etter å finne sin plass i verden. Det er en historie om søken etter identitet og fellesskap, gjennom en kontrastfylt oppvekst som norskpakistaner, doplanger, radikalisert syriafarer og fengselsinnsatt. Romanen er avsluttet, kildepersonen er avradikalisert og klar til å møte verden. Ishaq og Demian møttes da Demian holdt skrivekurs i fengselet, og romanen Dette livet eller det neste kom ut i 2017 som et resultat av over hundre timers samtaler mellom de to.  

Dinosaus H19

Musikk, Trinn: 1-7
DINOSAUS vil så gjerne være Galaksens største rockeband, men etter hvert skjønner de at det å være i et rockeband ikke bare handler om å spille rock og det å være kjendis. På en humoristisk, men også ettertenksom måte tas publikum med inn i DINOSAUSs rockestjerneverden hvor man vil lære å kjenne bandmedlemmene gjennom sangtekster og forskjellige situasjoner som oppstår underveis. 
Bandet består av 3 musikere hentet fra bluesrock bandet Pristine fra Tromsø.
DINOSAUS fremfører originale låter med nordnorske tekster, tilsatt en god porsjon humor og innrammet av et røft og rocka lydbilde. Det vil bli elektrisk blues, rock og popmusikk på veien mot å bli Galaksens største rockeband.
La det bli lyd! La det bli gitar! La det bli rock!"
(fritt oversatt fra AC/DC - Let There Be Rock)

Duun for Dummies H19/V20

Litteratur, Trinn: VG3
Duun for Dummies
Om råskap, sex og spenningOlav Duun blir innledningsvis presentert som en av Norges mest betydelige forfattere. Han var i en årrekke en av de heteste kandidatene til Nobelprisen i litteratur, og vi plasserer ham inn i en litteraturhistorisk sammenheng. Deretter gir vi en muntlig presentasjon av ««Millom røvarar og rettferdsmenneske». Novellen er handlingsmettet og full av dramatiske vendepunkter.Under gjennomgangen henviser vi til virkemidler som show it,don´t tell it, frempek, in medias res, antagonist/protagonist, og dramaturgigrepet heldigvis-uheldigvis med utgangspunkt i boka «Velkommen til språket» av Gro Dahle og Kjersti Wold.I novellen inviterer skurken, røverhøvdingen Blodørna, til en gruppevoldtekt. Dette gir oss mulighet for å snakke om grenser og seksualitet; om det å lage sine egne grenser og det å respektere andres. Dessuten vil vi se på hva som er likt og ulikt i den mannlige og den kvinnelige seksualiteten.Denne DKS-forestillingen er tenkt å være et kinderegg for elever og lærere.
1)    En introduksjon til Duuns forfatterskap.
2)    En demonstrasjon av litterære virkemidler. 
3)    Et stykke skjult seksualundervisning.

Dyr og rare kjerringer V20

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
Camilla Granlien og Jo Fougner Skaansar har erfaring fra folkemusikk og jazz. De har tidligere samarbeidet i prosjekter hvor de har krysset grense mellom sjangere og skapt ny og vakker musikk. Dette har resultert i mange turneer, plateinnspillinger og gjeve priser.
På konserten vil de synge viser om maur, rev, store griser, klegg og fluer og noen rare kjerringer. Alt er sanger hentet fra folkesangtradisjonen i Gudbrandsdalen/Oppland.Audun Ellingsen er vikar for Jo Skaansar i uke 11, 14, 18 og 23.

En tekst er ikke bare en tekst - den kan spilles også! V20

Litteratur, Trinn: 5-7
Bli med på et litterært eventyr der du er helten!
I forfattermøte med Ørjan N. Karlson vil elevene få oppleve:
  • En samtale med elevene om fantasysjangeren og tematikken som ofte dukker opp i bøker, filmer og spill (det gode mot det onde, vennskap og svik, alene mot verden, hovedpersonens indre ferd og utvikling m.m.) Her bidar eleven selv med eksemplene vi diskuterte (særlig fra Harry Potter, Ringenes Herre og Marvel-universet) .

  • Høytlesning av et kapittel fra Nattspeilet. I dette kapitlet følger vi Mathias ferd fra vår egen verden og inn i Bifrost. Kapitlet eksemplifiserer det vi snakket om innledningsvis, og setter scenen for neste del.

  • Bak i Nattspeilet finner du novellen ‘Mysteriet i Stormskog.’ Dette er en interaktiv, eller spillbar, novelle der elevens tar rollen som hovedperson. Mysteriet i stormskog gir eleven en alternativ måte å oppleve en tekst på, og nyanser fortellingen gir hint om hvilke valg som kan være de beste i en gitt situasjon. Det siste er et bevisst grep for å oppmuntre til lesekonsentrasjon.

  • I den siste halvdelen av timen spiller vi spillet som enten er i Nattspeilet eller Ylva og Myldermørket.

Folkemusikkverkstad i barnehagen V20

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
Kvedaren Ingebjørg, spelkvinna Johanne og dansaren Even fatta tidleg interesse for folkemusikk og –dans, og er no blant dei fremste på sine felt. Sjølv møtte dei folkemusikken gjennom familie, vener og i miljøet dei vaks opp i. Dei kjem no til barnehagane for å vise dykk fram kva dei driv med og lære bort enkle songar og dansar til borna, slik at dei òg får møte folkemusikken og dele gleda ved god musikk og dans.

Målgruppe: stor avdeling, 3-6 år
Programlengd: 2 bolkar á 30 minuttar per barnehage, tilpassast barnehagens måltider og talet på born

Medverkande:Ingebjørg Lognvik Reinholdt, kvedar frå SeljordJohanne Flottorp, hardingfelespelar frå ÅmliEven Ellegaard Westeng, dansar frå Gransherad

Fredrik Brattberg V20

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
Elevene skal i løpet av en 4 skoletimer få en innføring i å skrive teater og film. Opplegget vil ha to hovedmål:
1) at elevene skal lære de største forskjellene på å skrive novelle/ roman og å skrive teater og film, og
2) at elevene skal forstå hvordan man skaper undertekst når man skriver replikker. Altså, hvordan man lager karakterer som ikke alltid sier det de mener, men har baktanker og strategier, karakterer som gjerne sier en ting, tenker en annen og gjør en tredje.

Kurset er tenkt tredelt, hvor elevene først får en innføring, så en mulighet til å skrive, og så, til slutt, å kunne teste ut det de skriver med skuespillere fra klassen.

Glow - todagers rytmisk musikkverksted basert på Stomp H19

Musikk, Trinn: 8-9
Glow er et verksted med utgangspunkt i det internasjonale konseptet STOMP. Elevene er selv utøvere, og bruker musikk og rytme som verktøy!

Ved bruk av blant annet koster, oljefat, bilhjul og rør, jobber musikerne Ante Skaug og Tone Jordhus/Nicklas Öhgren kreativt med elevene. De får øve inn og lage ulike musikkstykker, og det hele ender i en konsertforestilling.
Glow fokuserer på fellesskap. Gjennom verkstedet jobber utøverne med elevene for å styrke samholdet. Dette gjør de ved å utvikle den aktuelle gruppens dynamikk i en positiv retning. Alle elevene deltar på samme premisser, uavhengig av alder og sosial bakgrunn. Vanskelighetsgraden justeres i forhold til gruppen. Elevene må samarbeide for å nå et rytmisk og musikalsk resultat.
Gjennom fysisk aktivitet og et forrykende lysshow går elevene hjem med en følelse av felles mestring, samt en stor konsertopplevelse!"Forestillingen ble over all forventning. Hele skolen var kjempeimponert over resultatet av to dagers intens jobbing".
Lærer på 7.trinn


Glow består av Nicklas Öhgren, Tone Jordhus og Ante Skaug. På denne produskjonen er det Nicklas og Ante som kommer

Hei, jeg er et dikt! H19/V20

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.

Hjertelyd H19

Kunstarter i samspill, Trinn: 9-10
Hjertelyd er en forestilling basert på langdiktet Kanskje det er hjertet, skrevet av Helene Guåker. Mens Helene leser og dramatiserer, spiller Dj Benedikte Pettersen musikk som underbygger tekstene og følelsene i dem. Ada Hoel mikser det hele sammen.

Hus i hodet H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Dette utstillingskonseptet setter fokus på forventning, estetikk, selvforståelse, realfag, arkitektur, lekenhet og engasjement.Alle barn har et behov for å "bygge og bo", et sted å leke leke og drømme. Prosjektet utnytter dette i en kunsterisk tilnærming for å reflektere over hva et hus er, hva det betyr og hvordan vi tenker på det, og dermed hvem vi er. Samtidig demonstreres enkle geometriske, konstruksjonsmessige og romlige prinsipper gjennom dialog, lek, samarbeid og alt uten sårbar, avansert teknologi.Utstillingen består av 24 plansjer på 50 x 50 cm som avbilder ulike bygg fra hele verden. Fra det store til det lille, fra det normale og kjente til det spektakulære, fra eventyrpalass til utedo. Plansjene er trykket på 4 store, myke treninger med et bilde på hver side. Man ønsker seg en dialog med barna etterhvert som bildene kastes frem av treningene.Videre består utstillingen av et oppblåsbart element (5x5 meter) i en armert PVC-duk. Elementene er utformet slik at det kan "bygges", forandres fra flatt som en madrass til forskjellige vinkler. Som gavlet tak til å krype inn under, en høy vinklet vegg, en vippende vegg/gulvform osv. Elevene oppfordres til å se mulighetene i det oppblåsbare element, og gjennom samarbeid vil de kunne endre elementets form og plassering. Med terningene som supplement er det mange muligheter for fantasien til å lage ulike bygg.Om ønskelig kan det legges inn fotodokumentasjon av prosessen for hver gruppe.

Hvordan ser du? Mekanikken i blikket H19/V20

Visuell kunst, Trinn: VG2-VG3
Disse bildene danner grunnlaget for en samtale om det å se. Hver for seg undersøker disse fotografiene ulike ståsteder du inntar for å se. Er kamera det samme som et øye? Hva tenker du imens du ser? Hvordan påvirker tankene til fotografen bildets oppbygning? Hva er det vi som betraktere ikke får se?
Denne formidlingen er et møte mellom fotografiet og den som ser. Fotografiet er det kunstneriske mediet som har utviklet seg mest rent teknisk. Dette påvirker muligens vår bruk og tolkning av den. Det er viktig at barn og ungdom får et bevisst og modent forhold til hvilken virkning bilde har på oss. Og slik også får en bevisst hodning til hvordan de selv bruker fotografiet. 

James Bond: Goldeneye + teaterworkshop V20

Scenekunst, Trinn: 8-10
«James Bond» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen Goldeneye. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden.Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen -
alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Workshop
I etterkant av forestillingen vil aktørene holde en workshop med elevene. De får et innblikk i hva tegneserieteater er, og ved å lære noen av verktøyene blir de kjent med nye innganger til å bruke egen kreativitet. Enkle oppvarmingsøvelser og arbeid i mindre grupper skaper en trygg atmosfære for elevene og lærerne, og ingen skal oppleve prestasjonspress.
Workshopen åpner opp et frirom der de ser at det ikke kreves andre ressurser enn menneskene i rommet for å skape noe sammen.
Tid: 90 minutter
Antall: ca. 60 elever
Sted: gymsal eller et lignende stort rom

Kandisia H19

Scenekunst, Trinn: 1-4
"Kandisia" er en forestilling for barn fra seks til ni år, som problematiserer rettferdigheten i norsk asylpolitikk og asylbarnas situasjon i Norge i dag.
Forestillingen åpner for stor grad av medvirkning og det er ikke et statisk skille mellom scene og sal. Formmessig er forestillingen et slags konglomerat av lek, teater og forumteater der publikum (barna) både deltar i lek med skuespillerne, som publikum i mer tradisjonell forstand og som aktører i et rollespill. Målet er å få barna med på en reell debatt om rettferdigheten i norsk asylpolitikk.Med dette prosjektet forsøker Flaatenbjørk kompani å lage politisk teater for barn. Barnas opplevelse av urettferdighet problematiseres i både et lite og et stort perspektiv, og i et forsøk på å forstå hvordan myndighetene kan rettferdiggjøre å utvise asylbarn fra Norge. Slik blir publikum invitert med på en utforskning av rettferdighetsbegrepet.

Kong Ødipus V20

Scenekunst, Trinn: 9-10
Forestillingen er basert på Sofokles sin greske tragedie/drama «Kong Ødipus»,  skrevet ca. 425 f. kr. Dette er et drama på vers. Jeg har valgt å bruke Per Østbye sin oversettelse som utgangspunkt for min bearbeidelse.I mitt manus har jeg modernisert Østbyes språk og gjort endel av versene om til prosa. Dette for å gjøre det mer tilgjengelig for et ungt publikum. Dessuten er stykket gjort om til enmanns-teater. Jeg spiller alle rollene og bruker både masker, figurer og dukker underveis.Historien om Ødipus, er kort fortalt historien om den unge mannen som flykter fra sin hjemby for å komme unna en spådom om at han skal drepe sin far og gifte seg med sin mor. Han kommer til byen Teben og greier der å overvinne et monster, som har terrorisert byen i lang tid. På grunn av denne heltedåden og fordi den forrige kongen er død, blir han valgt til konge i landet. Han arver dronningen til den forrige kongen og lever lykkelig med henne.Men Teben er fortsatt forfulgt av ulykke og tunge tider. En spådom forteller at grunnen til dette er at drapet på den forrige kongen, Laios, ikke er oppklart. Kong Ødipus tar derfor på seg oppgaven å finne Laios sin morder og redde byen Teben og folket. Men det han finner er at morderen er ham selv og at dronningen, hans hustru, som han har 4 barn med, er hans mor!!!Stykket handler mye om forholdet far - sønn (foreldre – barn), om å søke etter sannheten og ikke minst om skyld og skyldfølelse.
Formen er en leken, en teaterlek, og den er veldig variert i uttrykket. Det er en type fortellerteater kan man vel si.Det kreves ingen forkunnskaper for å se forestillingen, men det kan være lurt å ha luktet litt på en gresk tragedie. Jon Fosse har ganske nylig oversatt Sofokles og historien om Ødipus til nynorsk, «Døden i Teben».

Kunsthall Grenland & Du Verden - Greenlightdistrict H19

Visuell kunst, Trinn: 9
Greenlightdistrict er en kunst og miljøfestival som dukker opp hvert andre år i Grenlandsregionen. Festivalen er et samarbeid mellom de fire kunstinstitusjonene i Grenland, Telemark Kunstsenter, Skien Kunstforening, Spriten Kunsthall og Grenland Kunsthall.Selve festivalen gjennomføres i år fra 12.-15.september, men kunstutstillingene ved hvert visningssted vil stå i en lengere periode. Utstillingen er utformet av festivalens kuratorer og setter søkelys på årets tema knyttet til natur (ressursene), industri (prosessene og historie) og klima/miljø (utvikling/forskning) og forholdene mellom disse.For hver festival velger vi et tema, og for 2019 har vi som sagt valgt vann, nærmere bestemt Telemarksvassdraget som allmenn ressurs for bosetting og industri. Elva mellom Skien og Porsgrunn, med tilhørende fjorder - har spilt og spiller en stor rolle for samfunnsutviklingen og kulturell identitet i distriktet. Vannets fundamentale rolle for livet på jorden er velkjent. Like velkjent er de utfordringene vi har med forurensning, gammel og ny, som truer med å bryte ned liv og økosystemer under vannoverflaten. Det blir stadig klarere hva dette har å si for liv og virke også over vannoverflaten. Grenland er en region der tradisjonell prosessbasert industri lever videre sammen med nyskapende og fremtidsrettet næringsliv; fremdeles gjøres det utslipp til luft og vann, men industrien her står også bak verdensledende renseteknologi. Likevel preges regionen av stadig sterkere interessekonflikter mellom allmennretten og private og industrielle interesser. På  Kunsthall Grenland stiller Jana Winderen ut et lydverk som kan høres i 16 høytallere. I sine verk/komposisjoner undersøker hun skjulte dyp og vanskelige verdener med avansert opptaksteknologi. Verkene avslører en kompleksitet og rikhet i artmiljøer som til daglig er skjult(eller uhørbare) for publikum. Jana arbeider innenfor field recordings, altså lydopptak fra våre omgivelser. De presentreres som de er eller i bearbeidet form. De kan inkludere menneskelig aktivitet, by- og industrilyd eller rene naturlyder. Feltopptak av naturlige lyder, også kalt fonografi(et begrep som er valgt for å illustrere dets likhet med fotografering), ble opprinnelig utviklet som en dokumentarhjelp til forskningsarbeide og i arbeid med film. Med introduksjonen av stadig mer avansert og bærbart avspillingsutstyr av høy kvalitet, har det etter hvert utviklet seg til en stemningsfull selvstendig kunstform.Du Verden stiller hus og utstyr til disposisjon og skal sammen med elvene forske på vann og vannkvalitet i nærmiljøet. Det vil også bli anledning til å se den permanente utstillingen på huset.

Kunstnermøte i Spriten Kunsthall V20

Visuell kunst, Trinn: 9
Dette er et tilbud til elever på 9. trinn i Skien hvor elevene drar på verkstedbesøk hos utvalgte kunstnere knyttet til Kunstnerbyen Skien.
Konseptet har fokus på mer egenaktivitet for elevene, og målet er at elevene skal få innblikk i hvordan kunstnere jobber.Før avreise til Spriten Kunsthall deler skolen elevene i tre grupper, bestående av 7-12 elever hver. Gruppene besøker hvert sitt atelier. Inne på atelieret holder kunstner en presentasjon som fokuserer på arbeidsmetode, teknikker, fremgangsmåte og litt om egen bakgrunn.
I neste fase skal elevene selv prøve å jobbe med de ulike kunstneriske uttrykkene og teknikkene. Dette vil gi hver gruppe med elever mer tid til å fordype seg i de ulike uttrykkene. Følgelig vil elevene få ulike opplevelser ut av besøket og vi ønsker at dette skal bidra til å starte samtaler i elevgruppene. 

Lyd og ulyd i Slaraffenland V20

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
”Lyd og ulyd i Slaraffenland” er en konsert der musikerne Anita og Stina tar publikum med til Slaraffenland. Slaraffenland er et lydlig fantasirike hvor alt er mulig og det er lov å drømme seg bort og la tankene fly. Her har André Bjerkes morovers blitt til nyskrevne komposisjoner som flettes inn i hverandre med vakker sang, lyd og ulyd!”Lyd og ulyd i Slaraffenland” inviterer barna inn i en rolig musikalsk tilstand, som gir rom til å lytte og undre seg over lydene og historiene. Dette er en lydverden som favner om det vakre og stygge, og hvor lydhermende elementer og improvisasjon har en like naturlig plass som det komponerte materialet.Det er ønskelig at barna har lært seg "Runde, rare, Rulle Rusk" i forkant av konserten. Den ligger også som lydfil til høyre. Runde, rare Rulle Rusk
Rapset rips på Ibsens busk.
Ibsen kom og skulle plukke
Rips til rørte rips på krukke.
Ned i krukken raspet Ibsen
Rulle som en rips blant ripsen.
Rund og rød som ripsen selv
Ble han syltet samme kveld.

Mat og klasseskiller i 1910 - V20

Kulturarv, Trinn: 6
Tenk om du var 8, 9 eller 10 år for hundre år siden i Grenland: Hvordan hadde gatene sett ut? Hvor ville du bodd? Hva ville mamma og pappa jobbet med? Hva ville du spist? Hva ville du lekt med?Mange ting var annerledes enn i dag og derfor inviterer Telemark Museum til en opplev-det-selv-dag i Brekkeparken.
Elever på 6.trinn i Grenland inviteres til å reise tilbake i tid og oppleve livet i 1910.Barna møter opp i Snipetorp og vandrer gjennom arbeidergatene. De får et navn og en familie og besøker hverandres «hjem» sammen med formidlere – mor Andersen, butikkeier Pedersen og Guvernante Johanne. Barna får se og kjenne på klasseforskjeller, besøke en ekte arbeiderbolig og liste seg gjennom herskapshuset og sammen som familie handle, lage og spise en vanlig middag fra 1910.Dette blir en dag med opplevelser, historieformidling, samhold og hygge. Velkommen til Telemark Museum!

Matters at Heart V20

Visuell kunst, Trinn: 8
Denne produksjonen tar utgangspunkt i utstillingen Matters at Heart som ble vist på Telemark Kunstsenter våren 2019. Den viser flere kunstnere og kunstnergrupper som har det til felles at de har sin opprinnelse fra Sápmi. Uttrykt av ulike perspektiver, temaer og ikke mist kunstnerisk praksis, formidler kunstnerne i utstillingen et engasjement i spørsmål om bærekraft og kulturell identitet. Arbeidene som blir vist problematiserer både historien og kulturelle utfordringer, samt sosiale, politiske forhold.Marja Helander sitt videoverk følger to ung ballettdansere på en spirituell ferd gjennom et viterlandskap i nord. I uttrykksfulle tablåer som pendler mellom iscenesettelse og dokumentasjon danser de, gjennom modernitet og tradisjon, samfunn og natur, alt farget av et sterkt nærvær av samisk kultur.Elin Waage Mikalsen sin installasjon har en tradisjonell samisk vevstol blitt bearbeidet til en lydskulptur, med utgangspunkt der vevstolens rytmer og særegen lyd.Hanne Greig Hermansen viser virotoust presise tegninger i blant og papir. Ofte springer hennes verk ut fra et fotografi, ofte handler det om lys, selve forutsetningen for for både fotografi og den menneskelige synssans. Her er motivet lysfenomen, soloppganger og solnedgange, med tilknytning til tid og naturens sykluser.Moratorium Office er et verk, et informasjonskontor for et moratoriumprosjekt som Ellos Deatnu group, sammen med kunstnertrioen og aktivistene- Nillas Holmberg, Jenni Laiti og Outi Pieski- startet sommeren 2017. De erklærte en øy i Tana vassdraget som et moratorium(et unntak fra den gjeldene jurisdiksjon som berørte nasjonalstater hevder), for å fremme lokalbefolkningens tapte fiskerettigheter. Dette vises også gjennom  fotografier tatt  av mektige tekstskulpturer lang elven.
Kristin Tårnesvik arbeider gjerne med historiske og populærkulturelle temaer der hun undersøker hvordan bilder og symboler former identitet og tilhørighet. I Feltarbeid utforsker hun tegningens grunnleggende komponent- pennestrøket. Gjennom å repetere den enkle streken skaper hun suggestive tegninger som kunstruerer abstrakte rom, geometrier og bevegelser.

Mørkemodig V20

Scenekunst, Trinn: 1-5
Mørkemodig er en magisk, eventyrlig og poetisk forestilling om alt det vakre som bare finnes når det er mørkt. En sti som plutselig deler seg, lysende telt og lyden av dyr. Med hodetelefoner på ørene blir du ledet gjennom en oppdagelsesferd inn i en fremmed skog.Mørkemodig inviterer til utforskning, deltagelse og interaktive møter med karakterene. Etter premieren på Festspillene i Nord-Norge ga Harstad Tidende forestillingen terningkast 6.Katrine Strøm har hatt enorm suksess med barneforestillingene sine. Hun har produsert mer enn 15 forestillinger og har spilt teater i Italia, Mexico, på Island, i Litauen og i India og Russland. Hun er utdannet skuespiller og i tillegg til den jobben hun gjorde med Teaterklubb ´81 hjemme på Dverberg i mange år, var hun med å starte opp barne- og ungdomsteatret Lille Hålogaland Teater i 2010, der spesielt ”Virginia og julenissen” har gått for fulle hus i tre år.I samarbeid med: Figurteatret i Nordland og Festspillene i Nord-Norge.Støttet av: Norsk kulturråd, Kunstløftet, Spenn, Nordland fylke og Figurteatret i Nordland

Notodden Skolefilmfestival (hold av uke 6)

Film, Trinn: 1-10
Notodden skolefilmfestival ønsker å skape et engasjement for film og å bidra til en økt forståelse for film ikke bare som underholdning, men også som læringsmedium, kunstnerisk utrykk og yrkesvei.Alle filmskaperbesøkene skal gi elevene god innsikt i filmskaperyrkene og inneholde praktiske oppgaver med elevmedvirkning. Elevenes møte med en ny retning innen filmskaperyrket hvert år gjør at de etter endt grunnskolegang i Notodden og Hjartdal skal ha solid kunnskap om, og innsikt i, film og filmskaperyrket.Det er også en ambisjonen å øke kompetansen i skolen og skape en forståelse for film som læringsmedium og som et bidrag til og nå læringsmål. Målet med festivalen er å utvikle en struktur som sikrer en bærekraftig utvikling av skolefilmsatsingen og forståelsen av film i Notodden og Hjartdal kommune, og det gjør vi ved å levere et kontinuerlige og forutsigbart arrangement med fokus på film og læring. Notodden skolefilmfestival bidrar også til økt fokus på kinoen/kulturhuset som møteplass og læringsarena.Dette får elevene:1.-4. trinn:- skolekinovisning med undervisningsopplegg.- tilgang på ”etter skoletid”-visninger på kino under festivaluken.5.-10. trinn:- skolekinovisning med undervisningsopplegg.- tilgang på ”etter skoletid”-visninger på kino under festivaluken.- besøk av en profesjonell filmskaper ut på skolene:
  • 5. trinn – manusforfatter
  • 6. trinn – regissør
  • 7. trinn – skuespiller/casting
  • 8. trinn – spesialeffekter
  • 9. trinn – pyroteknikk
  • 10. trinn - relevante besøk i forhold til filmvisning/tema
Videregående skole:-  skolekinovisning med undervisningsopplegg.-  tilgang på ”etter skoletid”visninger på kino under festivaluken

Ringeren i Notre-Dame H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
En natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman «Ringeren i Notre-Dame» fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo- den vanskapte ringeren, Frollo- presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med Skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar oss med inn i Paris gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.Forestillingen er produsert av Sanzén Produktioner & Akershus teater.

Salte kyss V20

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Møte med billedkunstner
I sitt kunstnerskap tar Shwan Dler Qaradaki utgangspunkt i eget erfaringsmateriale, og har i løpet av kort tid rukket å etablere seg som kunstner med en særegen signatur.I filmtriologien Salte kyss byr kunstneren på en sterk og personlig reise fra barndom i Kurdistan, livet på flukt og til et voksenliv i Norge. I denne digitale billedfortellingen anvender Qaradaki både tegninger, akvareller, fortografier, film og en tydelig fortellerstemme.Elevene vil i dette kunstnermøtet få se den siste delen av hans filmtriologi. I møtet med elevene vil han snakke om både innholdet i Salte kyss 3 og hvordan han har laget den digitale billedfortellingen.

Scene! Art H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
Sara Bonnard har funnet lykken og skal endelig få oppfylt drømmen ... å sette opp sin egen forestilling på en teaterscene!
Møt den meget pasjonerte skuespilleren Sara Bonnard.
Hun har kjøpt en pakke på internett: "Hvordan lage din egen forestilling på 45 minutter! Pengene tilbake hvis du ikke lykkes!" Hun bestiller en komplett pakke på nettet som inneholder en flatpakket scenografi, rekvisitter, kostyme, et manuskript og en CD med instruksjoner.
Her leker Guandaline Sagliocco seg med hvordan skuespillerkunsten følger publikum inn og ut av illusjonen og generøst deler de magiske øyeblikkene som oppstår, med hjelp av litt scenografi, lys og lyd.Forestillingen er co-produsert med Grenlandfriteater
Takk til Fredrik Brattberg for inspirerende innspill.
Støttet av Spenn.no

Scriptorium H19/V20

Kulturarv, Trinn: 7
Toner av gregoriansk sang , blafrende levende lys, lyden av fjærpennen som glir over pergamentet….. Hvem er denne personen i munkekappe? Vi møter en kalligraf som skriver på et stort manuskript.
Scriptorium tar elevene tilbake til middelalderen og arbeidet i et kloster med å skrive et middelaldermanuskript. Elevene vil få prøve seg på alle de ulike jobbene som  til sammen utgjorde et ferdig manuskript: rubrikatoren som laget overskriftene og farget de store bokstavene, kopisten som skrev selve hovedteksten , miniatyrmaleren som knuste fargepigmenter og dekorerte sidene, og gullpålegging til slutt. Elevene får utdelt egne skriveark(tre ulike nivåer) der de vil skrive med gotiske textura-bokstaver, de vil få dekorere sin egen forbokstav og legge på ekte bladgull.
Mål:
•    Få kjennskap til hva det vil si å lage et manuskript når det gjelder arbeidsmengde, tidsbruk og materialer.
•    Få forståelse for at en manuskriptside var en skatt i middelalderen, og at en håndskreven bok var svært verdifull som ikke var noe alle eide.Kompetansemål:
NORSK: etter 7.trinn:
•    Forstå , tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst.
•    Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy.
KRLE etter 7.trinn:
•    …..reflektere over forholdet mellom Bibelen og språk og kultur.
•    Presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til kristendommen.
SAMFUNNSFAG: etter 7.trinn
•    Plasssere ei handlingsrekkje i historie og samtid på tidsline og kart.(Utforskaren)
•    Fortelje om hovudtrekk ved samfunnsutviklinga i Noreg frå vikingtida til slutten av dansketida  og gjere nærare greie for it sentralt tema i denne perioden (Historie)

Skien kunstforening: Greenlightdistrict H19

Visuell kunst, Trinn: 4
Greenlightdistrict er en kunst og miljøfestival som dukker opp hvert andre år i Grenlandsregionen. Festivalen er et samarbeid mellom de fire kunstinstitusjonene i Grenland, Telemark Kunstsenter, Skien Kunstforening, Spriten Kunsthall og Grenland Kunsthall.Selve festivalen gjennomføres i år fra 12.-15.september, men kunstutstillingene ved hvert visningssted vil stå i en lengere periode. For hver festival velger vi et tema, og for 2019 har vi som sagt valgt vann, nærmere bestemt Telemarksvassdraget som allmenn ressurs for bosetting og industri. Elva mellom Skien og Porsgrunn, med tilhørende fjorder - har spilt og spiller en stor rolle for samfunnsutviklingen og kulturell identitet i distriktet. Vannets fundamentale rolle for livet på jorden er velkjent. Like velkjent er de utfordringene vi har med forurensning, gammel og ny, som truer med å bryte ned liv og økosystemer under vannoverflaten. Det blir stadig klarere hva dette har å si for liv og virke også over vannoverflaten. Grenland er en region der tradisjonell prosessbasert industri lever videre sammen med nyskapende og fremtidsrettet næringsliv; fremdeles gjøres det utslipp til luft og vann, men industrien her står også bak verdensledende renseteknologi. Likevel preges regionen av stadig sterkere interessekonflikter mellom allmennretten og private og industrielle interesser. Pierre Lionel Matte har laget to videoverk til sin utstilling på Skiens Kunstforening, som behandler henholdsvis Herøya Industripark og Skiensvassdraget. 1. Pas de deux for hav og fabrikk er et videoverk hvor bildet er delt oppi 16 kvadrater, som viser bølgende hav og utsnitt  av Herøya. Næringsparken praktiserer i dag samme, strenge fotoforbud som et miltært anlegg. Derfor er alle bildene hentet fra 3D versjonen av Google Earth og der er anleggets uendlighet av detaljer tilgjengelig.  2. Reisen tar utgangspunkt i en padletur i Skiensvassdraget som fant sted for 12 år siden. Kunstneren padlet den gang med sin familie i kano fra Dalen til Ulefoss. Hvert år siden har de gjennomført en ukes padling om sommeren i et nytt vassdrag. Hver reise er er dokumentert med video. Sommeren 2019 kommer de tilbake Skiensvassdraget og padler den siste strekningen fra Ulefoss, ned til Skien og Porsgrunn og ut til Herøya. Verket er basert på klipp fra de ulike reisene og man følger barna gjennom barndommen frem til voksenlivet. Det er også endel animerte sekvenser som billedgjør ulike digresjoner relatert til reisen.Videoene er svært forskjellige i innhold, estetikk og struktur og belyser møtet mellom natur og industri.

SLAM! poesi V20

Litteratur, Trinn: 8-10
Kamppoesi skal fremføres, ikke trykkes i bøker!

SLAM!  et skrivekurs der elevene lærer å skrive egen poesi og å fremføre for et publikum. Skummelt! Ja, absolutt. Men ikke særlig lenge.
”SLAM!” er et skrivekurs der elever i videregående skole lærer å skrive egen poesi og fremføre for et kresent publikum. Det kan maksimalt være 30 elever på kurset. Målet for kurset er at elevene skal delta i et poesislag med egenprodusert tekst, slik at de kan kalle seg slam-poeter.Elevene får instruksjon i en rekke poetiske virkemidler og verktøy til å løse noen av utfordringene en slampoet møter i sitt skrivearbeid. Det endelige resultatet er slampoesi; poesi skrevet for fremføring for publikum, der meningsinnhold og formidling er like viktig som litterær kvalitet.Målet er å nå frem til publikum, å bruke poesien til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter. Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltakerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner!

Smed for en dag H19/V20

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Smed for en dag er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk. Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy. I prosessen tilegner de seg materialkunnskap om smijern. Alle elevene får smi sin egen ildrake.For hundre år siden var det smie på de fleste gårder, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er en av dem som har tilegnet seg og videreformidler tradisjonen og teknikkene fra de gamle bygdesmedene. Han er profesjonell smed med svennebrev og over 20 års erfaring i faget. Han har også vært smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.

Spor av dråper og røde nebb V20

Musikk, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i nebbet sitt. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting. Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik; og mye imellom.Musikken du får høre i denne konserten er en spennende blanding av jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk.

Star Wårs (med å) V20

Scenekunst, Trinn: 5-10
Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.

Telemark kunstsenter: SYKLUS V20

Visuell kunst, Trinn: 8
Telemark Kunstsenter har gleden av å ønske 8.trinn i Skien velkommen  til utstillingen SYKLUS. Med kunstverk som spenner seg over de siste 40 årene, vil SYKLUS åpne opp for refleksjoner rundt menstruasjon i seg selv, dens rolle i samfunnet og stigmaene som ofte knyttes til den. Det handler ikke kun om å provosere eller bryte tabu; med menstruelle virkemidler har kunstnere ikke kun generert samtaler om menstruasjon, men belyst kvinners utfordringer på generelt grunnlag. Utstillingen SYKLUS handler derfor ikke kun om menstruasjonen, men åpner også opp for spørsmål som: hva som definerer en kvinne? Og, hva det vil si å være kvinne i Skandinavia?I løpet av de siste fem årene har menstruasjonen gått fra å være en tabubelagt kroppsvæske til å bli et populærkulturelt fenomen. Erna Solberg snakker om mensen i FN, Apple har utviklet en mensen-emoji og NRK P3 skal i løpet av 2020 lage en tv-serie om den sagnomsuste kroppsvæsken. Den pågående menstuasjonsbølgen har også kommet til syne på det visuelle kunstfeltet, og kunstverk med menstruelle referanser har de siste årene høstet internasjonale presseoppslag rett og slett fordi de handler om mensen. Som en følge av dette har menstruasjonskunsten gått fra å være noe man ikke snakker om til å nærme seg det banale. Er mensturasjonskunst i det hele tatt relevant i en tid hvor «alle» snakker om mensen?

Telemarksgalleriet: Charlotte Thiis-Evensen (SOS Kunst) V20

Visuell kunst, Trinn: 9
Charlotte Thiis-Evensen er opptatt av arbeid som en nødvendig betingelse for et godt liv og de siste årene har hun laget flere kunstverk som undersøker dette temaet på ulike måter.
I utstillingen på Telemarksgalleriet vises to nye verk; Gullklokken (2019) og Forget me not (2019), sammen med et eldre verk, Linje 5 (2016).
Utstillingen består av både gjenstander, foto og film som er satt inn i en større kontekst og knyttet til temaer som arbeid, identitet og arbeidsledighet.

Gullklokken (2019)
Charlotte Thiis-Evensens bestefar, Eyvind Thiis-Evensen (1906-1998), hadde som bedriftsoverlege og senere konsernoverlege i Norsk Hydro en sentral plass i utviklingen av arbeidsmedisin innen norsk storindustri. Han var en av dem som bygde opp arbeidsmedisin som fag i Norge og spesielt den delen av faget som består i arbeidsmedisinske undersøkelser ute i industrien. Charlotte Thiis-Evensen har arvet bestefarens gullklokke som han fikk etter 25 års arbeid i Norsk Hydro i Porsgrunn. Fremdeles er det flere bedrifter som har overrekkelse av gullklokke til arbeidstagere som har jobbet over lengre tid i bedriften. Denne typen arbeidsforhold er mer sjeldent i dag når arbeidslivet blir mindre forutsigbart og mer preget av korte kontrakter. Kunstneren spør seg; vil man arbeide et sted hele livet? Er en gullklokke entydig med hardt arbeid, trygghet, kontinuitet og lojalitet? Eller er det et uttrykk for stillstand og ufrihet for den enkelte? Og hvem tjener på denne formen for lojalitet?

Verket består av film, foto og intervjuer med unge arbeidsledige på Notodden. «Dette er en gruppe som ikke har en tydelig stemme i den norske debatten, og gjennom dette prosjektet ønsker jeg å løfte frem deres perspektiv på verdien av arbeid», sier Charlotte Thiis-Evensen.

Forget me not (2019)
Prosjektet dreier seg rundt kunstnerens bestefar Eyvind Thiis-Evensen som var bedriftslege i Norsk Hydro. Charlotte Thiis-Evensen tar utgangspunkt i arkivet etter Eyvind Thiis-Evensen som befinner seg i NIAs samling på Vemork. Forget me not handler arbeidet bestefaren la ned i HMS- gjenstander og innsatsen for arbeiderne ved bedriften.
Linje 5 (2016)
Linje 5 fra 2016 handler om Niculina Nitica fra Romania som sitter på Majorstua og strikker sokker hver dag. Med verket forsøker kunstneren å bryte ned myter rundt tiggertematikken. Verket er en installasjon bestående av 200 par sokker som Nitica har strikket, et fotoportrett av henne og videoverket Dobbeltintervju som er en filmet performance der kunstneren og Niculina intervjuer hverandre.

Telemarksgalleriet: Morten Slettemeås (SOS kunst) H19

Visuell kunst, Trinn: 2-3
Hva er kunst, egentlig? Og hva kan kunsten fortelle oss? SOS KUNST står for å se, oppleve og skape.
Vi tar utgangspunkt i vår aktuelle utstilling for å reflektere, filosofere og snakke om opplevelsen av kunsten og bli inspirert til å skape eget kunstnerisk verk i verkstedet.Målet er å skape gode opplevelser i møte med ulike kunstformer og særlig samtidskunsten i en profesjonell kontekst som en utstilling på et museum skal være. Vi ønsker også å inspirere til skapende arbeid og åpne blikket for at kunst kan være mye og oppleves forskjellig.Høsten 2019 tar vi utgangspunkt i samtidskunstneren Morten Slettemeås og hans fargerike malerier.

To menn og en tavle V20

Visuell kunst, Trinn: 1-7
To menn og en tavle er en vilter og morsom tegneforestilling der illustratørene og tvillingbrødrene Svein og Egil Nyhus tegner, tuller og forteller for små og store. Brødrene viser hvordan en kan lage en historie på tavla og ber publikum komme med forslag til hva som skal være med. Tegneshowet varer i 45 minutter og passer for barn fra 4 til 100 år.

To ord! V20 (Sagliocco Ensemble)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Det er noe befriende fandenivoldsk og rett-på-sak med hovedpersonen i dette stykket. En slags Bonnie fra Bonnie and Clyde eller Winnie fra Deilige dager av Beckett.

På scenen er det en kvinne, en stol, en veske. Opp av vesken sin tar hun ulike gjenstander, en etter en. En absurd og eksistensiell vareopptelling, som alltid starter med «Jeg liker…». Det er hele livet hennes som brettes ut foran oss. Innholdet er ikke stort, men det lille som finnes, er ikke et vakkert syn. Litt etter litt, mens vesken tømmes, blir publikum vitne til en absurd historie, som ikke nødvendigvis ender bra.

Together As One - African Sunz H20

Musikk, Trinn: VG1-VG3
African Sunz  kommer til skolen med "Together As One", og det blir kunstneriske uttrykk i tråd med African Sunz’s intensjoner om å skape refleksjon rundt kultur, identitet og historie. African Sunz anvender utradisjonelle virkemidler for å nå frem med et positivt budskap til et ungt og kresent publikum. Med utgangspunkt i temaer som tradisjon, identitet, kultur og samhandling, presentert i en lekende form, kommer Together As One til å tilby en time med dansemoves og call and reponse. 
Å ta del i kulturaktiviteter er verdifullt for den enkelte, og innebærer at en blir vant med å møte et mangfold av meninger og ytringsformer. På denne måten er kulturlivet med på å fremme toleranse og forståelse for andre og skape refleksjon og innsikt om verdier, identitet og samfunn. Siden utgangen av 2007 har African Sunz blitt eksponert for ungdomsmiljøer rundt om i landet i regi av ulike prosjekter(S.H.A.K.A, Vårt Nabolag, DKS,JM Norway, Juatoto) og responsen fra publikum har bekreftet behovet for kunstneriske innspill i skolehverdagen.

Venninner - tre er ein for mye H19

Musikk, Trinn: 1-7
På scena møter vi to bestevenninner som snakkar og syng saman; glade, nære og tillitsfulle. Men det å vere bestekompisar er ikkje alltid like lett, særleg ikkje dersom ein ønskjer dei same tinga og begynner å konkurrere om kven som er best. Eller dersom ein tredje person kjem inn i biletet og finn på å bli meir venn med den eine enn den andre. To mot éin, og sjalusi oppstår. Korleis taklar dei den? Betyr den noko for vennskapet? Kva vel venninnene i dette trekantdramaet å gjere: Iskald utfrysing, hjertevarm tilgiving, eller noko heilt anna? Musikken er henta frå kjende klassiske operaer, til dømes frå ”Tryllefløyta” ,”Don Juan”, ”Figaros bryllaup” (W.A. Mozart), ”La Boheme” (G. Puccini), men eit par norske melodiar er også med.

Verds-skrifta (VGS) V20

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Produksjonen tar utgangspunkt i det greske ordet for tegning og skrift, grafein. Dette er et ord som knytter svært ulike seksjoner av virkeligheten sammen, gjennom sin rolle i sammensatte ord som f.eks. fotografi. Ordet spenner mellom vitenskapelige nedtegnelser, som kosmografi til mer subjektive menneskelige uttrykksformer som f. eks. kalligrafi. Essensen av ordet ser ut til å peke på skrift av ulike slag. Så kan en forestille seg den store Grafien som verdens skrift, virkelighetens-skrift. Universets skriftlige uttrykk.Denne produksjonen er et mobilt laboratorium som elevene selv vil kunne eksperimentere med, i samarbeid eller under oppsyn med formidler.Utstillingen vi bestå av ulike analoge skulpturer, som alle kan tegne utifra ulike parametere.Polygrafi - en løgn-tegner hvor eleven vil bli koblet til et apparat som registrerer puls og forandring i puls, altså lage en personlig, kroppslig avtegning. Her vil elevene bli oppfordret til å lyve for å se om det gir utslag.Elevene vil kunne utforske og prøve en pendeltegnemaskin som tegner ulike mønstre ettersom hvordan man stiller den inn.En kymografi - bølgetegning vil bli satt i et kar og tegne ned bølgefrekvenser, avhengig av bølgelengden som blir produsert. Om det er vann i nærheten av skolen så kan det brukes.Anemografi - vindtegning - her vil utstyret tas ut for at vinden skal lage sine tegn.Seismografi - jordvibrasjonstegning - her vil elevene lage vibrasjoner og maskinen vil avtegne disse.Elevene vil være sterkt deltagende i utstillingen, ved utforsking og utprøving av de analoge apparatene.Til sammen vil alle avtegningene fra formidlingen bindes sammen og bli en bok som klassen kan beholde. Disse vil hver på sin måte utstråle et eget grafisk uttrykk eller kommunisere en egen sannhet fra verdens prosesser, en slags antologi.

Verds-skrifta H19

Visuell kunst, Trinn: 1-7
Produksjonen tar utgangspunkt i det greske ordet for tegning og skrift, grafein. Dette er et ord som knytter svært ulike seksjoner av virkeligheten sammen, gjennom sin rolle i sammensatte ord som f.eks. fotografi. Ordet spenner mellom vitenskapelige nedtegnelser, som kosmografi til mer subjektive menneskelige uttrykksformer som f. eks. kalligrafi. Essensen av ordet ser ut til å peke på skrift av ulike slag. Så kan en forestille seg den store Grafien som verdens skrift, virkelighetens-skrift. Universets skriftlige uttrykk.Denne produksjonen er et mobilt laboratorium som elevene selv vil kunne eksperimentere med, i samarbeid eller under oppsyn med formidler.Utstillingen vi bestå av ulike analoge skulpturer, som alle kan tegne utifra ulike parametere.Polygrafi - en løgn-tegner hvor eleven vil bli koblet til et apparat som registrerer puls og forandring i puls, altså lage en personlig, kroppslig avtegning. Her vil elevene bli oppfordret til å lyve for å se om det gir utslag.Elevene vil kunne utforske og prøve en pendeltegnemaskin som tegner ulike mønstre ettersom hvordan man stiller den inn.En kymografi - bølgetegning vil bli satt i et kar og tegne ned bølgefrekvenser, avhengig av bølgelengden som blir produsert. Om det er vann i nærheten av skolen så kan det brukes.Anemografi - vindtegning - her vil utstyret tas ut for at vinden skal lage sine tegn.Seismografi - jordvibrasjonstegning - her vil elevene lage vibrasjoner og maskinen vil avtegne disse.Elevene vil være sterkt deltagende i utstillingen, ved utforsking og utprøving av de analoge apparatene.Til sammen vil alle avtegningene fra formidlingen bindes sammen og bli en bok som klassen kan beholde. Disse vil hver på sin måte utstråle et eget grafisk uttrykk eller kommunisere en egen sannhet fra verdens prosesser, en slags antologi.

Vildanden V20 (Teater Ibsen)

Scenekunst, Trinn: 10-VG3
Gregers Werle står tiltalt. Har han medvirket til at unge Hedvig Ekdal tok sitt eget liv (tiltale etter § 277, første ledd)? Eller, har han forlatt Hedvig i hjelpeløs tilstand (§ 288)? Dømmes han til fengsel i inntil 15 år eller går han fri?  Juryen, ti frivillige legmenn, valgt blant publikum, avgjør Gregers Werles skjebne.
Vildanden er fremført mer enn 20 000 ganger verden over. Endelig skal dommen falle. Vi kan love dere et dramatisk rettsoppgjør!Dette er etikk vs jus; løgn vs sannhet. Dette er jakten på sannheten om sannheten. Tåler vi den? Tåler vi at livsløgnen avsløres?

Teatersjefens kommentar:
“Ibsen har skapt en rekke med karakterer jeg vil kalle «idealister»: Vi har presten Brand, som vil gjøre ting fullt og helt – ikke stykkevis og delt. Vi har doktor Stockmann, som mener at den sterkeste mann i verden er han som står mest alene. Og vi har Gregers Werle, som ønsker å avsløre livsløgner. Felles for dem alle er at det går dem ille. Hvorfor er Ibsen så streng med idealistene? Er det ikke nettopp idealister verden trenger?

I Skien har jeg møtt mange som fordømmer Gregers Werle; de vil ikke engang si at han er hovedpersonen i Vildanden – selv om det for meg ikke er noen tvil om at dette er tilfelle. Nei; han der forferdelige fyren som leder Hedvig til selvmord vil de ikke forsvare! Men er ikke Gregers sitt prosjekt om å bringe sannhet inn i samfunnet godt? Trenger ikke verden nettopp mer åpenhet og sannhet?

Når Teater Ibsen nå presenterer verdens første versjon av Vildanden som et rettsdrama, så er det nettopp for at dere – folket – skal få lov til å være med og felle dom over idealisten Gregers Werle. Vi vil at dere skal få lov til å ta stilling til om livsløgner bør avsløres, eller ikke.

Retten er satt!”Thomas Bye

Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter