Tilbake
Runar Sørheim

No Man is an Island H19

I novellefilmen «No man is an island» møter vi tre ungdommer;  Carlos, Amir, og Erffan som i løpet av en dag ved elvebredden lar oss være med inn i deres verden. Gjennom dere samtaler, og deres indre monolog som utforsker identitet, tilhørighet, opphav, fordommer og rasisme blir vi kjent med deres syn på hverandre og samfunnet de er en del av.

Filmen har en naturalistisk og dokumentarisk tilnærming til iscenesettelsen – med musikalske og poetisk reflekterende passasjer. Filmen inneholder refleksjoner og betraktninger rundt karakterens opphav; identitet, tilhørighet, det å være flerkulturell, og melaninrik i dagens samfunn. Filmen er fremdeles brennende aktuell da den setter fingeren på enkelte utfordringer vi har i vårt samfunn knyttet til blant annet tilhørighet, aksept, rasisme og fordommer -  samtidig som den er klok, men også til tider humoristisk med måten den leker med publikums fordommer og stereotypiske antagelser. Den har flerfoldige poetiske og essayistiske lag som egner seg til videre studier og diskusjon etter at elevene har sett filmen.

Filmen tar opp store temaer med høy relevans for unge mennesker: Tilhørighet, identitet, fordommer, rasisme, flerkultur, individualitet, gruppetilhørighet, vennskap, kulturmøter/-konflikter, politikk, samfunnskritikk, historie, filosofi, etikk, og psykologi.

«No man is an island» har vunnet priser på alle landets festivaler inkludert Amanda for beste kortfilm, den er også blitt vist på NRK, vunnet Vimeo Staff Pick, plukket til Franskmennenes Cesar-turne for verdens beste kortfilmer og blitt vist på en rekke utenlandske festivaler.

Lærerveiledning

Last ned:
Filmstudieark "No man is an Island"

Læreplanmål

Fag: Norsk, Engelsk, Samfunnsfag, Historie, Mediefag, KRLE- faget, Medier og kommunikasjon, Religion og etikk, Kunst, design og arkitektur, musikk, dans, og drama.

Tema: Tilhørighet, identitet, fordommer, rasisme, flerkultur, Individ/gruppe, vennskap, kulturmøter/-konflikter, politikk og samfunn, historie, filosofi og etikk, psykologi, kunst, litteratur på film, konflikt/krig, menneskerettigheter, språk og uttrykksmåter.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Den kulturelle skolesekken Telemark
  • Kunstnere/grupper: Ali Parandian
  • Idé/opplegg: Ali Parandian

Om kunstner / utøver / gruppe

Ali Parandian (b.1982) er en Norsk-Iransk filmskaper, lærer, lydkunstner og musikkprodusent. Han er født i Teheran, Iran, oppvokst i Norge. I sine formative år ble han eksponert for en god del film da han pleide å arbeide i familiens videoutleie kiosk på Oslo Øst. Som tenåring ble han tidlig interessert i å utforske, lage og produsere musikk, lydkunst, fotografi, og poesi. Da han var i midten av tyve-årene bestemte han seg for å studere film og lyddesign på Den Norske Filmskolen på Lillehammer (2007-2010). Etter studiene fortsatte han med å utvikle ideer og skrive manus på filmer samtidig som han arbeidet med lyddesign, lydinstallasjoner, og komponerte musikk for fiksjonsfilmer, dokumentarer, animasjon, teater, og dans før han i 2017 debuterte med den prisvinnende novellefilmen «No man is an island».

Publikumskommentarer

Jeg har fått følgende tilbakemelding: Lærer i samfunnsfag vil bruke filmen i undervisningen i faget, og synes den var relevant og et godt utgangspunkt for diskusjon. Noen andre av de voksne som var til stede mente at temaet var noe utdebattert, men filmen og dialogen var ok.Publisert av: Britt Tobro (klasse - Nome vgs) – 4.11.2019 9:56